


Kcnnc dy \';111 clcr L::ia11 

1 .  de rechtspersoon naar Europees recht de EUROPESE UNIE, gevestigd aan de Rue de 

la loi/W etstraat 200, B-1048 te Brussel, Belgie, zonder bekende woonplaats binnen 

Nederland. 

aan welke deze dagvaarding wordt uitgebracht door: 

a. vandaag per koerier een afschrift van dit exploot, vergezeld van een vertaling van 

dit exploot in de Engelse taal, in overeenstemming met artikel 56 lid 3 van het 

W etboek van Burgerlijke Rechtsvordering en artikel 14 van de EG-verordening 

nr. 1393/2007 van de Raad van Europese Unie van 13 november 2007, 

toegezonden aan het adres van de EUROPESE UNIE, voornoemd, voorzien van 

het in artikel 8 EU Betekeningsverordening genoemde modelformulier, 

opgenomen in bijlage II van de EU Betekeningsverordening, met de mededeling 

dat de EUROPESE UNIE dit stuk mag weigeren indien het niet gesteld is in een 

taal of niet vergezeld gaat van een vertaling, bedoeld in artikel 8 lid 1 van de EU 

Betekeningsverordening en dat de geweigerde stukken dienen te warden 

ternggezonden binnen de termijn zoals gesteld in voormeld artikel. 

b. voorts heb ik uit krachte van artikel 56 lid 2 van het Wetboek van Burgerlijke 

Rechtsvordering en in mijn hoedanigheid van verzendende instantie als bedoeld 

in de EG-verordening nr. 1393/2007 van de Raad van Europese Unie van 13 

novernber 2007 (EU Betekeningsverordening), twee afschriften van dit exploot: 

VERZONDEN AAN 

INSTANTIE 

DE NAVOLGENDE ONTVANGENDE 

Modero Gerechtsdeurwaarders 

Stationsstraat 42 

BE-1040 Etterbeek (Belgie) 
e-mail: pgi@modero-brnssel.be, cd@modero-brnssel.be 

deze verzending heeft vandaag per e-mail plaatsgevonden en is vergezeld van de 

navolgende stukken: 

twee vertalingen van dit exploot in de Engelse taal en 
het formulier als bedoeld in artikel 4, derde lid van genoemde EU 
Betekeningsverordening, ingevuld in de N ederlandse taal. 

Aan de ontvangende instantie heb ik verzocht om dit exploot, voorzien van een 
vertaling van dit exploot in de Engelse taal, aan, de Europese Unie te 

betekenen/ daarvan kennis te geven op de wijze als onder 5 in het hiervoor 
genoemde formulier "aanvraag om betekening of kennisgeving van stukken" 
omschreven, te weten betekening volgens de wet van de aangezochte staat (5 .1 

formulier). 

2 



l < c 1 1 n c d y  \',111 dcr J ,J,Ul 

c. voorts door verzending van een afschrift hiervan en een vertaling in de Engelse 

taal aan het e-mail adres annuaire.interinstitutionnel@consilium.europa.eu; 

2. de rechtspersoon naar Europees recht de EUROPESE COMMISSIE, gevestigd aan de 

Rue de la loi/Wetstraat 200, B-1048 te Brussel, Belgie, zonder bekende woonplaats 

binnen Nederland. Aan welke deze dagvaarding wordt uitgebracht door: 

a. vandaag per koerier een afschrift van dit exploot, vergezeld van een vertaling van 

dit exploot in de Engelse taal, in overeenstemming met artikel 56 lid 3 van het 

W etboek van Burgerlijke Rechtsvordering en artikel 14 van de EG-verordening 

nr. 1393/2007 van de Raad van Europese Unie van 13 november 2007, 

toegezonden aan het adres van de EUROPESE COMMISSIE, voornoemd, 

voorzien van het in artikel 8 EU Betekeningsverordening genoemde 

modelformulier, opgenomen in bijlage II van de EU Betekeningsverordening, met 

de mededeling dat de EUROPESE COMMISSIE cl.it stuk mag weigeren indien 

het niet gesteld is in een taal of niet vergezeld gaat van een vertaling, bedoeld in 

artikel 8 lid 1 van de EU Betekeningsverordening en dat de geweigerde stukken 

dienen te warden temggezonden binnen de termijn zoals gesteld in voormeld 

artikel. 

b. voorts heb ik uit krachte van artikel 56 lid 2 van het Wetboek van Burgerlijke 

Rechtsvordering en in mijn hoedanigheid van verzendende instantie als bedoeld 

in de EG-verordening nr. 1393/2007 van de Raad van Europese Unie van 13 

november 2007 (EU Betekeningsverordening), twee afschriften van dit exploot: 

VERZONDEN AAN 

INSTANTIE 

DE NAVOLGENDE ONTVANGENDE 

Modero Gerechtsdeurwaarders 

Stationsstraat 42 

BE-1040 Etterbeek (Belgie) 

e-mail: pgi@modero-bmssel.be, cd@modero-bmssel.be 

deze verzending heeft vandaag per e-mail plaatsgevonden en is vergezeld van de 

navolgende stukken: 

twee vertalingen van dit exploot in de Engelse taal en 
het formulier als bedoeld in artikel 4, derde lid van genoemde EU 
Betekeningsverordening, ingevuld in de N ederlandse taal. 

3 



Kennedy \ ;111 clcr J .inn 

Aan de ontvangende instantie heb ik verzocht om dit exploot, voorzien van een vertaling 

van dit exploot in de Engelse taal, aan de Europese Commissie te betekenen/ daarvan 

kennis te geven op de wijze als ender 5 in het hiervoor genoemde formulier "aanvraag 

om betekening of kennisgeving van stukken" omschreven, te weten betekening volgens 

de wet van de aangezochte staat (5.1 formulier). 

c. voorts door verzending van een afschrift hiervan en een vertaling in de Engelse 

taal aan het e-mail adres federica.mogherini@ec.europa.eu; 

3. de rechtspersoon naar Europees recht de EUROPESE RAAD, gevestigd aan de Rue de 

la loi/Wetstraat 175, B-1048 te Brussel, Belgie, zonder bekende woonplaats binnen 

Nederland. Aan welke deze dagvaarding wordt uitgebracht door: 

a. vandaag per koerier een afschrift van dit exploot, vergezeld van een vertaling van 

dit exploot in de Engelse taal, in overeenstemming met artikel 56 lid 3 van het 

Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en artikel 14 van de EG-verordening 

nr. 1393/2007 van de Raad van Europese Unie van 13 november 2007, 

toegezonden aan het adres van de EUROPESE RAAD, voornoemd, voorzien 

van het in artikel 8 EU Betekeningsverordening genoemde modelformulier, 

opgenomen in bijlage II van de EU Betekeningsverordening, met de mededeling 

dat de EUROPESE RAAD dit stuk mag weigeren indien het niet gesteld is in een 

taal of niet vergezeld gaat van een vertaling, bedoeld in artikel 8 lid 1 van de EU 

Betekeningsverordening en dat de geweigerde stukken dienen te warden 

teruggezonden binnen de termijn zoals gesteld in voormeld artikel. 

b. voorts heb ik uit krachte van artikel 56 lid 2 van het Wetboek van Burgerlijke 

Rechtsvordering en in mijn hoedanigheid van verzendende instantie als bedoeld 

in de EG-verordening nr. 1393/2007 van de Raad van Europese Unie van 13 

november 2007 (EU Betekeningsverordening), twee afschriften van dit exploot: 

VERZONDEN AAN 

INSTANTIE 

DE NAVOLGENDE ONTVANGENDE 

Modero Gerechtsdeurwaarders 

Stationsstraat 42 

BE-1040 Etterbeek (Belgie) 

e-mail: pgi@modero-brussel.be, cd@modero-brussel.be 

deze verzending heeft vandaag per e-mail plaatsgevonden en is vergezeld van de 

navolgende stukken: 

twee vertalingen van dit exploot in de Engelse taal en 

4 



het formulier als bedoeld in artikel 4, derde lid van genoemde EU 
Betekeningsverordening, ingevuld in de N ederlandse taal. 

Aan de ontvangende instantie heb ik verzocht om dit exploot, voorzien van een vertaling 

van dit exploot in de Engelse taal, aan de Europese Raad te betekenen/ daarvan kennis te 

geven op de wijze als onder 5 in het hiervoor genoemde formulier "aanvraag om 

betekening of kennisgeving van stukken" omschreven, te weten betekening volgens de 

wet van de aangezochte staat (5.1 formulier). 

c. voorts door verzending van een afschrift hiervan en een vertaling in de Engelse 

taal aan het e-mail adres annuaire.interinstitutionnel@consilium.europa.eu, aan 

welk adres op 26 januari 2018 een e-mail is gezonden en waarvan gedaagde op 30 

januari 2018 blijk heeft gegeven van ontvangst van deze e-mail door er op te 

reageren per brief en via een 'no-reply' mailadres; 

4. de rechtspersoon naar Europees recht de EUROPESE DIENST VOOR EXTERN 

OPTREDEN, gevestigd aan de Rond Point Schuman 9A, 1046, in het EEAS Building te 

Brussel, Belgie, zonder bekende woonplaats binnen Nederland. 

aan welke deze dagvaarding wordt uitgebracht door: 

a. vandaag per koerier een afschrift van dit exploot, vergezeld van een vertaling van 

dit exploot in de Engelse taal, in overeenstemming met artikel 56 lid 3 van het 

W etboek van Burgerlijke Rechtsvordering en artikel 14 van de EG-verordening 

nr. 1393/2007 van de Raad van Europese Unie van 13 november 2007, 

toegezonden aan het adres van de EUROPESE DIENST VOOR EXTERN 

OPTREDEN, voornoemd, voorzien van het in artikel 8 EU 

Betekeningsverordening genoemde modelformulier, opgenomen in bijlage II van 

de EU Betekeningsverordening, met de mededeling dat de EUROPESE 

DIENST VOOR EXTERN OPTREDEN <lit stuk mag weigeren indien het niet 

gesteld is in een taal of niet vergezeld gaat van een vertaling, bedoeld in artikel 8 

lid 1 van de EU Betekeningsverordening en dat de geweigerde stukken dienen te 

warden teruggezonden binnen de termijn zoals gesteld in voormeld artikel. 

b. voorts heb ik uit krachte van artikel 56 lid 2 van het Wetboek van Burgerlijke 

Rechtsvordering en in mijn hoedanigheid van verzendende instantie als bedoeld 

in de EG-verordening nr. 1393/2007 van de Raad van Europese Unie van 13 

november 2007 (EU Betekeningsverordening), twee afschriften van dit exploot: 

VERZONDEN AAN 

INSTANTIE 

DE NAVOLGENDE ONTVANGENDE 

Modero Gerechtsdeurwaarders 

5 



Stationsstraat 42 
BE-1040 Etterbeek (Belgie) 

e-mail: pgi@modero-brussel.be, cd@modero-brussel.be 

deze verzending heeft vandaag per e-mail plaatsgevonden en is vergezeld van de 
navolgende stukken: 

twee vertalingen van dit exploot in de Engelse taal en 
het formulier als bedoeld in artikel 4, derde lid van genoemde EU 
Betekeningsverordening, ingevuld in de N ederlandse taal. 

Aan de ontvangende instantie heb ik verzocht om dit exploot, voorzien van een vertaling 

van dit exploot in de Engelse taal, aan de Europese Dienst voor Extern Optreden 

Europese Unie te betekenen/ daarvan kennis te geven op de wijze als onder 5 in het 

hiervoor genoemde formulier "aanvraag om betekening ofkennisgeving van stukken" 

omschreven, te weten betekening volgens de wet van de aangezochte staat (5.1 

formulier). 

c. voorts door verzending van een afschrift hiervan en een vertaling in de Engelse 

taal aan de mailadressen silvio.gonzato@eeas.europa.eu en 

annick.dekoster@eeas.europa.eu, waarmee gedaagde met raadsman van eisers op 

in elk geval 7 en 8 februari 2018 gecorrespondeerd heeft, alsmede het e-mail adres 

s tratcom-east@eeas.europa.eu; 

OM: 

Op veertien maart tweeduizendachttien, om 13:30 uur, in persoon of vertegenwoordigd door een 

advocaat, te verschijnen op de zitting van de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam, 

welke zitting aldaar zal warden gehouden in het gerechtsgebouw aan de Parnassusweg 220. 

ONDER DE UITDRUKKELIJKE AANZEGGING DAT: 

a. indien een gedaagde niet in persoon en evenmin vertegenwoordigd door een advocaat op de 

terechtzitting verschijnt en de voorgeschreven termijnen en formaliteiten in acht zijn genomen, 

de rechter verstek tegen die gedaagde zal verlenen en de hierna omschreven vordering zal 

toewijzen, tenzij deze hem onrechtmatig of ongegrond voorkomt; 

b. indien ten minste een van de gedaagden in persoon of bij advocaat ter terechtzitting is 

verschenen, tussen alle partijen een vonnis zal warden gewezen, dat als een vonnis op 

tegenspraak wordt beschouwd; 

6 



c. bij verschijning in het geding van ieder van de gedaagden een griffierecht zal warden geheven, 

te voldoen binnen vier weken te rekenen vanaf het tijdstip van verschijning; 

d. de hoogte van de griffierechten is vermeld in de meest recente bijlage behorend bij de Wet 

griffierechten burgerlijke zaken, die onder meer is te vinden op de website: 

www.kbvg.nl/ griffierechtentabel 

d. van een persoon die onvermogend is, een bij of krachtens de wet vastgesteld g11.ffierecht voor 

onvermogenden wordt geheven, indien hij op het tijdstip waarop het griffierecht wordt geheven 

heeft overgelegd: 

l' een afschrift van het besluit tot toevoeging, bedoeld in artikel 29 van de Wet op de 

rechtsbijstand, of indien dit niet mogelijk is ten gevolge van omstandigheden die 

redelijkerwijs niet aan hem zijn toe te rekenen, een afschrift van de aanvraag, bedoeld in 

artikel 24, tweede lid, van de Wet op de rechtsbijstand, dan wel 

Z een verklaring van het bestuur van de raad voor rechtsbijstand, bedoeld in artikel 7, 

derde lid, onderdeel e, van de Wet op de rechtsbijstand waaruit blijkt dat zijn inkomen 

niet meer bedraagt dan de inkomens bedoeld in de algemene maatregel van bestuur 

krachtens artikel 35, tweede lid, van die wet; 

TENEINDE: 

alsdan namens eisers te horen eisen en concluderen als volgt: 

1. Inleiding 

1 . 1 .  Eisers zijn ten onrechte door gedaagden bestempeld als 'disinforming outlet en beschuldigd 

van het verspreiden van fake news, onder meet op de EU website EUvsDisinfo.eu. 

1 .2 .  Door deze onjuiste en ernstige beschuldigingen te verspreiden hebben gedaagden 

onrechtmatig gehandeld jegens eisers. 

2. Partijen 

2.1 .  GS Media is een Nederlands mediabedrijf dat onder meer de website GeenStijl exploiteert. 

2.2. De Persgroep is uitgever, en geeft onder meer De Gelderlander uit. 

2.3. TPO is de exploitante van de nieuwswebsite tpo.nl. 

2.4. De heer Chris Aalberts is journalist en levert als freelancer regelmatig bijdrages aan tpo.nl. 

2.5. Gedaagde sub 1 ,  de Europese EU, is het overkoepelende orgaan waarin Europese staten 

verenigd zijn. De Europese EU heeft rechtspersoonlijkheid op grond van artikel 47 het 

Verdrag betreffende de Europese Unie (het verdrag van Maastricht of "VEU"). 

7 



2.6. Gedaagden sub 2 en 3, de Europese Commissie en de Europese Raad, zijn instellingen van 

de Europese EU die zijn ingesteld ex artikel 13 VEU. 

2.7. Gedaagde sub 4, de Europese Dienst voor Extern Optreden (the European External 

Action Service, of "EEAS") is de diplomatieke dienst van de Europese EU, die door de 

Europese Raad en Commissie is ingesteld.1 

2.8. Als producties 39 en 40 worden overgelegd de relevante uittreksels van de kamer van 

koophandel van eisers en gedaagden, c.q. overige identificerende informatie. 

3. Feiten en inleiding 

3 .1 .  De EU ontwikkelde in 2015 een strategie op het vlak van communicatie over Rusland en 

Oekraine, vastgelegd in het 'Action Plan on Strategic Communication' van 22 juni 2015.2  

Onderdeel daarvan was de oprichting van een team binnen EEAS met de naam 'East 

StratCom Task Force'. Deze vervult "the EU's o�jectives concerning strategic communications in its 

Eastern neighbourhood' .3 

3.2. Als onderdeel daarvan start de EU met het publiceren van de zogeheten 'Disinformation 

Review', een regelmatig verschijnende nieuwsbrief met daarin door de EU geconstateerde 

gevallen van beweerdelijke "disinformation". Deze gevallen worden door de EU geselecteerd 

als ze voldoen aan de volgende, cumulatief geformuleerde criteria (productie 1): 

"If the message is a) false, which is determined qy the facts and b) originating and/ or in line with usual 

pro-Kremlin disinformation messagin� it is included in [the Disinformation Review)" 

3.3. Deze nieuwsbrief wordt verspreid via e-mail, Facebook en Twitter en gepubliceerd op de 

website van EEAS (eeas.europa.eu). In de nieuwsbrief wordt opgemerkt dat de gevallen die 

in de Disinformation Review gepubliceerd zijn "examples of pro-Kremlin disinformation" 

betreffen (productie 2). Deze stelling wordt herhaald in de advertentie voor de Review op 

de website van EEAS (productie 3): 

DISINFORMATION 
w 

DATA 

INTERNATIONAL MEDIA 

* PRO-KREMLIN DISINFORMATION 

* FOCUS ON ONLINE NEWS 

DISPROOF 

* T R E N D  OF THE WEEK 

1  bij Council Decision 2010 / 427 /EU. 
2 Zie: http: //archive.eap-csf.eu/assets /files /.Action%20PLan.pdf. 
3 Zie: "Questions & Answers about the EastCom Stratforce", htt:ps://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters­ 
Homepage/2116 /questions-and-answers-about-east-stratcom-task-force en. 

8 



Kcnnc dv \'1111 clcr Lia11 

3.4. De Disinformation Review wordt sinds ongeveer eind 2015-begin 2016 gepubliceerd. 

3 .5 .  In september 2017 kondigt de EU aan dat zij gevallen van 'disinformation' of, zoals zij dat 

aanduidt, 'fake news' (productie 4) ook zal gaan publiceren via een website onder de titel 

'EU vs Disinformation'. Deze website is te vinden op <euvsdisinfo.eu>, en bevat ender 

meer een database met daarin "more than 3,300 cases of disinformation message!' (productie 5). 

3.6. Voor elk( e) artikel of uitzending waarin volgens de EU sprake is van 'disinformation maakt 

de EU een aparte pagina aan op EU vs Disinfo. De EU vat de beweerdelijke desinformatie 

samen onder het kopje "Summary of Disinformation" en geeft daarna onder het kopje 

"Disproof' aan waarom er volgens haar sprake is van desinformatie. De pagina bevat een 

link naar de originele publicatie en het medium dat de 'desinformatie' publiceert wordt 

aangeduid als de "Disinforming outlet'. 

3.7. Blijkens de informatie van de EU krijgt zij informatie over gevallen van 'desinformatie' van 

een netwerk van experts. De deelnemers aan dit netwerk zijn door de EU geselecteerd. De 

informatie die de EU ontvangt uit dit netwerk checkt zij naar eigen zeggen grondig voordat 

zij overgaat tot publicatie van een beschuldiging van 'disinformation' (productie 6). 

3.8 .  De boodschap dat 'disinformation' wordt verspreid wordt agressief uitgedragen door de 

EU. Zo luidt de officiele tagline van 'EU vs Disinfo': "Don't be deceived'. 

3.9. Ook presenteert de EU zich op onder meer Twitter als de "EU Mythbusters": 

EU Mythbusters 
�EUv,D �ir1fu 

3.10 .  Deze 'mythbusters' van de EU stellen over zichzelf: "We and our partners have identified and 

debunked over 3,500 disinformation cases" (productie 7). Over de database op 

<euvsdisinfo.eu> schrijft de EU op Twitter (productie 8): 

"1HE ONLY SEARCHABLE DATABASE OF FAKE NEWS" 

3 . 1 1 .  In een YouTube-filmpje ter promotie van deze 'database of fake news' stelt de EU dat deze 

"MORE THAN 3000 CASES OF PRO-KREMLJN DISINFORMATION' bevat. 

3 .12 .  Op de Facebook-pagina van 'EU vs Disinfo' plaatst de EU met grote regelmaat stevig 

getoonzette propaganda over 'fake news'. Zo verschijnt er in oktober 2017 een filmpje op 

9 



Kcuncdv \ 1111 ckr L1.u1 

Faccbook", dat meer clan 100.000 keer bekeken wordt, waarin de EU onder meer stelt 

(productie 9): 

"Pro-Kremlin disi1ifonnation can look like just another news story. 

It comes from Rttssia Todqy and Sputnik and from maJ!} sites that hide their links to Rttssia. 

Thry look like FACTS to you but they're NOT 

FACT: You are being manipulated' 

3 . 13 .  Daarop volgt een aantal voorbeelden van (volgens de EU) 'fake news', die dramatisch een 

rood stempel "FAKE" krijgen: 

3.14. De EU valt expliciet de verspreiders van deze informatie aan en stelt "Their message is: Be 

efraid! (. .. ) W6'? "to challenge democratic values and divide Europe" - European Parliament'. 

3 . 15 .  Onder de 'disinforming outlets' die desinformatie zouden hebben verspreid zitten ook 

eisers. Gebrandmerkt als fake news zijn een artikel in De Gelderlander, en artikelen op 

GeenStijl en TPO. Die beschuldigingen zijn volkomen onterecht, zoals hierna wordt 

toegelicht. 

4. Beschuldigingen aan adres GS Media 

4.1 .  GS Media constateert in januari 2018 dat de EU zowel in de Disinformation Review als in 

de database op EU vs Disinfo een artikel op GeenStijl heeft aangemerkt als "disinformation" 

en GeenStijl als "Disinforming outlet' (productie 10): 

�https:/ /www.facebook.com/EUvsDisinfo/?hc_ref=ARR.-uJXfrb_ck850WyNc2wogjg1eRlvfjF3s6BfwEeiB2fYJssyI 
GaR-kaqgf60AYolsg&fref=nf 

10 



l<cn11ccly \';1n dcr l.:rnn 

• h f  •  I  h f  w  

I <  > I  

Rtp0rt.cl I 
I 

Date: 
27 l 1 2015 

Countl)' of O 

4.2. V olgens de "Summary of Disinformation" bevat het GeenStijl artikel de uiting "Ukraine is a 

high!J corrupted, fascistic country, which is the centre of international drng and human labour traffit!'. 

4.3. De EU stelt daar tegenover als 'disproof': "&peats older disinformation about regime in Ukraine. 

No supportingfacts given." 

4.4. Het bewuste artikel op GeenStijl dateert van 27 november 2015 en is getiteld "Live! 

GeenPeil-lezjng Porosieneo aan Uni Leiden" (productie 11). 

4.5. De beschuldiging van 'disinformation' is volkomen onterecht. 

4.6. De stelling dat in het artikel zou staan dat Oekraine een ''fascistic country" is onjuist. Dat staat 

er niet. Het artikel gaat over het bezoek van de Oekraiense president Porosjenko aan 

Nederland. Porosjenko kwam een lezing geven aan de Universiteit Leiden, waarbij 

GeenStijl kritisch is over het gegeven dat deze lezing alleen voor genodigden is en er maar 

beperkt ruimte is voor (kritische) vragen. GeenStijl suggereert dat hem de volgende vraag 

gesteld zou kunnen warden: 

"Hoe het zjt met die (latente) fascistische politieke onderstroom van het land." 

4. 7. De woorden 'politieke onderstroom' bevatten een link naar een artikel van de Oekraiense 

socioloog Volodymyr Ischenko in The Guardian, waarin deze zijn zorgen uit over de latente 

fascistische politieke onderstroom in Oekraine (productie 12). 

4.8. Verder staat in het artikel op GeenStijl: 

"Het is lovenswaardig dat Porosjenho de Nederlands« bevolking de gelegenheid gee.ft hem te vragen waarom 

zjjn land een van de meest corrupte ouerheden van dit continent hee.ft." 

4.9. Dit wordt dus als vraag gesteld, en bovendien onderbouwd met een link naar een rapport 

van Transparency International, een gerespecteerde NGO die wereldwijd onderzoeken 

1 1  



Kennedy \ :111 clcr L1,u1 

doet naar corruptie, waaruit volgt dat Oekra111e tot de meest corrupte landen ter wereld 

behoort (productie 13). 

4.10. Een andere vraag die GeenStijl suggereert is: "Waarom zjjn land als 'one of the lar;gest suppliers of 

slave labour in Europe' een epicentrum van mensenhandel is." Deze uiting wordt onderbouwd met 

een link naar een verslag van het VN-orgaan de International Organization for Migration 

(productie 14). Tot slot stelt GeenStijl voor hem te vragen "Waarom zjjn land een van de 

belangrjjkste dooruaerbasens voor de internationale drugshandel is", onder verwijzing naar een 

rapport van de Amerikaanse overheid waar dit uit volgt. 

4 .11 .  Het artikel op GeenStijl bevat dus goed gefundeerde en serieuze kritiek op Oekraine. De 

uitingen vinden steun in de bevindingen van gerenommeerde instituten en wetenschappers. 

De bewering van de EU "No supportingfacts given" is in dat licht enigszins merkwaardig. Het 

is een legitieme, kritische bijdrage aan het publieke debat over Oekraine. En GeenStijl 

brengt de beschuldigingen niet als f eit, maar in de vorm van suggesties voor vragen die aan 

Porosjenko gesteld zouden moeten worden (maar die niet gesteld zullen worden, omdat er 

geen ruimte is voor kritische vragen). 

4.12. De EU heeft echter, op aangeven van een instelling met de veelzeggende naam "Promote 

Ukraine NGO", deze bijdrage als "disieformation" bestempeld, en GeenStijl als "disinforming 

outlet'. Kennelijk is de enige reden daarvoor dat de inhoud van het artikel niet strookt met 

het EU-beleid, dat gericht is op sterkere banden met Oekraine. 

4.13.  Verschillende media besteden vanaf januari 2018 aandacht aan het gegeven dat (in de 

woorden van Een Vandaag) de EU onder meer GS Media ervan beschuldigt "nepnieuws of 

desinformatie" te brengen. 

4.14. EenVandaag zoekt daarop contact met de EU, maar krijgt daar te horen dat de leden van 

het EU vs Disinfo team niet met de pers mogen praten (productie 15). EenVandaag 

concludeert: "De EU blyjt acbter haar werk staan in de strjjd tegen nepnieuws". 

4.15 .  Op 26 januari 2018 sommeert GS Media de EU (de EEAS, de EU, de Commissie en de 

Europese Raad) onder meer de onjuiste beschuldigingen te verwijderen en verwijderd te 

houden en te rectificeren (productie 16). 

4.16.  GS Media ontvangt daarop een mailtje van de 'Public Information Service' van de 

Europese Raad met de boodschap: "the website 'EU vs Disinfo' [is] operated qy the European 

External Action Service, and not the Council of the EU'' (productie 17). Er wordt verwezen naar 

een mailadres (info@euvsdisinfo.eu) dat niet werkt. 

4 .17 .  GS Media constateert wel dat na het verzenden van de sommatiebrief opeens de 

vermelding van haar artikel op de website EU vs Disinfo is verwijderd, Dit valt ook de 

Nederlandse media op. De NOS vraagt op 30 januari 2018 om tekst en uitleg aan de EU 

(productie 18): "Een woordvoerder van de taakgroep zegt tegen de NOS dat bet er nooit op had moeten 

staan. De fout zou te wijten z!jn aan een vertaa!fout." 

12 



4.18. Op 2 februari 2018 ontvangt GS Media een inhoudelijk antwoord. EU dienst EEAS 

schrijft dat zij media die volgens haar 'disinformation' verspreiden niet langer als 

"disinforming outlet' aanmerkt, maar als "outlet where the disinformation appeared'. Die wijziging 

lijkt weinig relevant. Immers, GeenStijl wordt nog altijd ten onrechte beschuldigd van het 

verspreiden van fake news. Bovendien weigert de EU de term "disinforming outlet' te 

rectificeren (productie 19). 

4.19 .  De EU dienst grijpt verder temg op het argument dat sprake zou zijn geweest van een 

vertaalfou t: 

"With regard to the article in question, we accept that the original wording used on the geenstjjl.com website 

- 'Jascist political undercurrent" - was incorrectfy transcribed into the EUvsDisinfo database as 'Jascistic 

country': For this reason, we can confirm that the item in question has been permanentfy removed from the 

EU vsDisinfo database." 

4.20. Dat lijkt een gelegenheidsargument. 

4.21. Ten eerste komt het weinig geloofwaardig over dat het enkele nuanceverschil over 

'fascisme' voldoende zou zijn om de weegschaal van 'goede informatie' door te laten slaan 

naar 'desinformatie'. En als dit wel het geval zou zijn, blijkt hieruit hoe achteloos de EU 

haar beschuldigingen uit. En lijkt in ieder geval een rectificatie op zijn plaats. 

4.22. Voor het verzenden van de sommatiebrief, op 23 januari 2018, liet een woordvoerder van 

de EU aan Villamedia weten dat "er mensen 'met Nederlandse taalvaardigheden' in het team zjtten. ". 

Bovendien "kan bet team gebruik maken van ondersteuning vanuit de vertaaldiensten van de Europese 

EU en Nederlandstalige collega's binnen EU-instellingen" (productie 20). Bovendien wordt een 

melding "meerdere keren gecontroleerd'. Het beroep op een 'vertaalfout' overtuigt clan ook niet. 

4.23. Ook op 23 januari 2018 verschijnt er (overigens in keurig Engels) een persbericht van 

'Promote Ukraine', de organisatie die de melding van 'disinformation' bij de EU tegen GS 

Media heeft gedaan (productie 21). In het persbericht verdedigt Promote Ukraine haar 

melding. Daarbij citeert zij een stukje uit het artikel op GeenStijl in het N ederlands, dat 

daarna in het Engels inhoudelijk wordt weerlegd. Hiemit blijkt dat de auteurs/ aangevers 

van het stuk de Nederlandstalige quote prima hebben begrepen. Het is clan ook niet 

aannemelijk dat zij in hun oorspronkelijke melding 'vertaalfouten' gemaakt zouden hebben. 

Overigens luidde de kritiek van Promote Ukraine over het artikel op GeenStijl: "Quite an 

emotional article with no place for an alternative point of view". Dit zijn de aangevers waardoor de 

EU zich vervolgens laat overtuigen om mediaberichten uit Europese media te bestempelen 

als "disinformation". 

4.24. En door uitsluitend te refereren aan het vermeend fout vertalen van de tekst over de latente 

fascistische onderstroom, blijft de EEAS de andere beschuldigingen staan. De 

beweerdelijke 'disinformation' zou immers zijn: "Ukraine is a highjy corrupted,fascistic country, 

which is the centre of international drug and human labour treffit/'. Dat de informatie over corruptie 

13 



en het spelen van een rol in de internationale dmgs- en mensenhandel desinformatie zou 

zijn houdt zij dus overeind. 

4.25. De reactie van de EU eindigt curieus genoeg met een verwijt aan het adres van GS Media. 

GS Media had gebruik moeten maken van het klachtenformulier. Dat is een onbegrijpelijk 

argument. Een online klachtenprocedure geeft de EU geen vrijbrief om onjuiste en ernstige 

beschuldigingen te uiten aan het adres van Europese media. Laat staan dat het de plicht tot 

rectificatie zou wegnemen. Overigens hebben vele 'reaguurders' van GeenStijl wel degelijk 

dit formulier ingevuld. Daartoe riep GeenStijl immers op in het artikel waarin GeenStijl de 

k:westie aankaartte (productie 22): "Moch! u bezwaar willen maken tegen bovenstaande 

ongefundeerde EU-lastercampagne, dan kan dat zoals u onderstaand zjet, gewoon keurig via dit linkje." 

4.26. Op het verzoek tot rectificatie wordt in de reactie niet ingegaan. 

4.27. Overigens zijn de beschuldigingen weliswaar van de EUvsDisinfo website verwijderd, maar 

zij staan nog steeds online, op de website van de EEAS. Daar is de editie van de 

"Disinformation Review" waarin de beschuldigingen aan het adres van GS Media staan nog 

onverkort en tot op de dag van vandaag online beschikbaar (productie 23) :5 

27.11.2015 MEO 
ncccats 01acr<1s1�ronrau:;n atout rc;;1mc tn 

Ukrai1�. Nu suµµo! li1111 lacls yi�l!II. 

Repeatill{j ihe latest d1sinforrnation trend about 

P1u1 10!� Uklai11� NGO 

5. Beschuldigingen aan adres De Persgroep / De Gelderlander 

5 . 1 .  De Persgroep constateert eind januari 2018 dat het artikel "Bukfabrikant venverpt conclusies 

MH1 T' (productie 24) dat op 28 september 2016 verscheen in de Gelderlander door de 

EU is aangemerkt als 'disinformation', en De Gelderlander als 'disinforming outlet'. 

5.2. Deze beschuldigingen warden geuit in zowel de "Disinformation Review" op de site van 

EEAS (productie 25) als in de EU vs Disinfo database (productie 26). 

5 Bereikbaar op het volgende adres, verwijzend naar de site van de EEAS: 
http://eeas.europa.eu/archives I docs I euvsdisinfo I docs I disinformation review 01-12-15 en.pdf. 

14 



l ( c 1 1 n c d r  \':m ckr L::1,u1 

Tim whole technical report concerning the MH 1 7 ease was 
based 011 false facts, 1igg<�d by Ukraine to accuse Russia. 
The HUK-roclmt was launched from the territory 
controlled by Kyiv. 

Reported in; 
lsi;uc42 

Date; 

28.09.?0lE 

Langua,ge; 
Dutch 

Country af Origin: 
Russia, Ukraina 

Rl!l)orted by: 

Promote Ukraine 

Key\llords: 
MH11 

s1are with f '# 

I <  > I  

Outlet whe� the disinformation 
appeared; 

De Gelderlander 

5 .3 .  De EU geeft als "Summary of Disinformation" het volgende: 

"The whole technical report concerning the MH 17 case was based on false facts, rigged by Ukraine to 

accuse Russia. The BUK-rocket was launched from the territory controlled by Iyiv" 

5.4. Als "Disproof'' stelt de EU: 

"The outlet uncritical/y reports the disinformation pushed by pro-Kremlin outlets." 

5.5 .  Verder is op de pagina de volgende beschuldiging (later aangepast naar 'outlet where the 

disinformation appeared') te zien: 

Disi·n.forming outlet: 

De Gelderlander 

5.6. In een interview met een woordvoerder van de EU wordt naar de vermelding van het 

artikel in De Gelderlander gevraagd. De interviewer merkt op dat ook deze melding van 

'disinformation' gedaan is door lobbyclub "Promote Ukraine NGO" en vraagt of dit wordt 

meegewogen bij de beoordeling van het artikel (productie 20): 

"De woordvoerder zegt dat de focus altjjd op het originele artikel en informatie daarin ligt. Het medium in 

kwestie nocb de indiener van de klacht telt mee in de uiteindelijke beoordeling, aldus de woordvoerder: "Als 

het bericht valse informatie bevat en pro-Kremlin desinformatie herhaalt, wordt het als een geval van 

desinformatie op de site gepubliceerd " 

15 



1 · ·  cuncdy \'::111 dcr L,:u1 

Het 'myth busting network' dat onder EU vs Disinfo ligt bestaat uit ruim 400 experts,journalisten, 

beuiindslieden, non-gouvernementele organisaties en denktanks, stelt de woordvoerder ter verdediging. Ben 

melding wordt meerdere keren gecontroleerd Fouten kunnen via de eerder genoemde procedure worden 

bersteld, aldus de woordvoerder voor EU vs Disinfo." 

5.7. De EU geeft dus extra gewicht aan haar beschuldigingen door te benadrukken dat deze 

zorgvuldig en meermalen warden gecontroleerd voordat ze online komen. 

5.8 .  Maar van desinformatie is ook hier geen sprake. 

5 .9 .  Het artikel is een kort verslag van een persconferentie die is gehouden door Almaz-Antey, 

de fabrikant van de Buk-raket, in reactie op de publicatie van een onderzoeksrapport naar 

de aanslag op vlucht MH1 7. De Gelderlander eigent zich de woorden van de fabrikant ook 

niet toe. Het artikel benadrukt keer op keer dat het de mening van de fabrikant betreft: 

• "Bukfabnkant verwerpt. .. " 

• "De R.ussische [abrieant van de Buk raket wjjst. .. qf' 

• "stelt raketproducent Almaz-Antey" 

• "De wapenfabnkant stelt'' 

• "vindt Almaz-Antey" 

5 .10 .  In elk geval het AD en het Eindhovens Dagblad hebben overigens exact hetzelfde artikel 

online staan (productie 27), en vele andere media hebben soortgelijke artikelen 

gepubliceerd (waaronder het Reformatorisch Dagblad en de Telegraaf, productie 28). 

Deze media zijn echter vreemd genoeg niet beschuldigd van het zijn van 'disinforming 

outlets'. 

5 . 1 1 .  Ook andere elementen illustreren de onzorgvuldige en bijna achteloze wijze op waarop de 

EU haar beschuldigingen kiest en verspreidt. Zelfs de woorden van de rakettenfabrikant 

warden verkeerd weergegeven: 

(a) Volgens de EU staat in het artikel: "The whole technical report concerning the MH17 case was 

based on false facts". Dat staat er niet. De fabrikant heeft gezegd: "De bevindingen van bet 

door Nederland aangevoerde internationals team van onderzoekers worden niet ondersteund door 

tecbniscb bewjjsmatenaa!'. De woorden 'false facts' staan noch in het Engels, noch in 

het N ederlands in het artikel. 

(b) De EU Taskforce stelt dat het artikel de uiting "false facts, rigged 1!J Ukraine to accuse 

RJ,mid' bevat. Ook dat is onjuist. N ergens staat dat er feiten zouden 'warden 

opgetuigd' door Oekratne met als doel Rusland te beschuldigen. 

5 . 12 .  Ronduit verontrustend is dat de EU Taskforce De Gelderlander beschuldigt van het 

verspreiden van fake news omdat "de outlet [De Gelderlander] onkritisch bericbt over de 

desinformatie die wordt gepusht door pro-Kremlin outlets". 

16 



Kcnnt dy \'::in clcr L1a11 

5.13 .  Het gaat de EU Taskforce er dus niet om <lat de informatie niet klopt (geen desinformatie 

dus). Nee, De Gelderlander wordt weggezet als 'disinforming outlet simpelweg omdat zij 

verslag deed van een persconferentie van een partij die gelieerd is aan het Kremlin. En zij 

<lat deed zonder het verkondigde standpunt in hetzelfde artikel te bekritiseren. De EU zet 

dus media die verslag doen van standpunten van derden die de EU onwelgevallig zijn weg 

als 'disinforming outlets'. Alsof media uitsluitend het door de EU goedgekeurde standpunt 

behoren weer te geven. 

5.14. N og afgezien van het feit <lat <lit blijk geeft van een minachtig van de persvrijheid, wordt 

De Gelderlander daarmee valselijk beschuldigd van het verspreiden van fake news. 

5.15 .  De Persgroep sommeert de EU op 2 febmari 2018 de beschuldigingen permanent te 

verwijderen en te rectificeren (productie 29). 

5 .16 .  De EEAS reageert op 7 februari. De Gelderlander maakt zich zonder meer schuldig aan 

het verspreiden van valse, pro-Kremlin berichtgeving, aldus de EU. Zij blijft dus achter 

haar beschuldigingen staan: "We have reviewed the case in question and remain convinced that the 

article in question falls clearjy into this category [of messages which have been identified as providing a 

partial, distorted or false view or interpretation and spreading pro-Kremlin messaginiJ'' (productie 30). 

5.17 .  De beschuldigingen warden dus niet verwijderd en staan onverkort (en ten onrechte) 

online, zowel in de Disinformation Review als op de site EU vs Disinfo. 

5 .18 .  De EU Taskforce heeft wel haar motivering als volgt aangepast: 

"Rtcurringpro-Kremlin disinformation. Almaz-Antry released its disinforming report on 28 September 

2016 following the presentation of the report ry the Joint Investigative Team on the same day. The ]IT 

report however concluded that flight MH17 was shot down on 17 Jujy 2014 ry a missile of the 9M38 

series, launched ry a BUK-TELAR,from farmland in the vicinity of Pervomaiskjy (or: Pervomaiskyi). 

At that time, the area was controlled qy pro- Russian fighters. The B UK-TELAR was brought in from 

the territory of the Russian Federation and subsequent!J, efter having shot down flight MH-17, was taken 

back to the Russian Federation [link] 

In September 2016, two years efter MH17 was shot down, it was clear thatAlmazAntry was delivering 

misleading and alternate versions of the cause of the tragecfy which are ·not supported qy evidence [links]" 

5 . 19 .  De beschuldigingen zijn dus uitgebreid. De Gelderlander wordt nu ook beschuldigd van 

het verspreiden van "recurringpro-Kmnling disinformation" en "misleading and alternate" versies 

van de MH-1 7 tragedie. Beschuldigingen die extra lading krijgen vanwege het grote gewicht 

van, en de gevoeligheid random, berichtgeving over deze tragedie die vele N ederlanders 

heeft getroffen. 

5 .20 . De EU weigert te rectificeren. 

5 .21 .  De beschuldigingen staan ook nog online in de "Disinformation Review" (productie 25), 

maar weer met een andere toelichting ( de derde variant dus): 

17 



Kc-nncdv \';111 dcr L1a11 

t....mgirage I T.3,p,IBI Link tn the Disinfonnng autlet 
Dal@ Alllllellel! summ:iry ot thl" Dl!ml'orma'10JI Dl':lnfonll:IIIC (SI DISpn,ol RI"� by 

iAii\i(:,.c: •C . .  - � ; } : L : � L � ; , , � �  ,  �-:,:�Jt;Ji( 
6. Beschuldigingen aan adres TPO 

6 .1 .  Op 18  januari 2018 constateert TPO dat een artikel van 19 november 2015 op haar website 

met de titel '#Bruslog: Thierry Baudet is Neerlands belangrijkste expert over Oekraine' (productie 

31) op de EU vs Disinformation website als 'disinformation' wordt bestempeld en TPO als 

'disinforming outlet' (productie 32). 

6.2. Het artikel maakt deel uit van een maar liefst uit 215 delen bestaande journalistieke serie op 

TPO over de EU, van freelance auteur Chris Aalberts. 

6 .3 .  Aalberts maakte voor het artikel een reportage over een bijeenkomst van het Forum voor 

Democratie ("FvD"), dat plaats vond in de aanloop naar het referendum over het 

Associatieverdrag met Oekraine, Genodigde bij de lezing is journalist Stefan Huijboom, die 

vertelt over de situatie in Ockraine. Huijboom is Oekraine-correspondent, die werkt en 

woont in Kiev. Het artikel is een (kritisch) verslag van de lezing, waarin Aalberts aandacht 

besteedt aan het feit dat partijleider Baudet vliegen probeert af te vangen bij Huijboom. 

6.4. Zo schrijft Aalberts: "Hier heejt niemand behoejte aan een journalist die iets over Oehrain« vertelt: 

iedereen weet ze!f al hoe bet zjt, waaronder gastheer Thierry Baudet die elke twee minuten Hujjboom 

onderbreekt om te laten zjen dat hij ook heel oeel van Oekrai'ne weet. En zo komen we deze avond geen 

stap verder in onze anajyse van water in Oekrai'ne speelt en wat de rol van de EU daarbij is . . . .  

Huijboom is behoorlijk negatief over Oekrai'ne, maar niet negatief genoeg: Thierry J" onderbrekingen bebben 

tot doe! Oekraine en de Oeleratense regering nog negatiever neer te zetten. . . . Dit patroon is het meest 

pregnant als Huijboom praat over clusterbommen. Thierry onderbreekt om toe te lichten dat de Oeeraiense 

regering die inzet. Huijboom herhaalt drie keer dat beide zjjden dit doen, maar elke keer moet bet beeld 

blijven hangen dat de regering het foutst is." 

6.5. Telkens waar hij uitspraken van Huijboom ofBaudet weergeeft, is duidelijk dat het gaat om 

opinies van derden. Aalberts eigent zich die meningen dus niet toe. 

6 .6 .  Maar ook hier is volgens de EU website zonder meet sprake van fake news en wordt TPO 

weggezet als 'disinforming outlet' Oater aangepast naar 'outlet where the disinformation appeared) en 

beschuldigd van het verspreiden van 'disinformation'. 

1Di&1nforming oUidet 

poli iektpo_nl 

18  



J<c11ncdy \'::in clcr La.ui 

Summary of l i i s iulorma!  ion 

Ul-:.r.J,n(' i� an o:.�Jrch �l,1h' with no 1r1<kp<'ncf"-'nt mt'-d1.1 • T Ii,:, r\�!>·�1.mc,:, ,1rmy w!1,ch 

ki!'NJ hundr<'<l:.; thcu: . .:ind::;. Pol1·;h JL�,.,� durinq th� Second World W.1r rs sldl 

respected " 

VIEW OR'!G.IHAL. PUBLIC/, TION I MEOIA 

6.7 .  De woorden 'view original publication/ media' bevatten een link naar het TPO artikel. Als 

'Summary of Disinformation' is verrneld: "Ukraine is an oligarch state with no independent media. 

"The resistance army which killed thousands Polish Jews during the Second World War is still respected'. 

6.8. Die samenvatting van het TPO artikel is onjuist. In het artikel staat niet dat Oekraine een 

oligarchen staat is zonder vrije media. Ook staat er niet dat het verzetsleger dat duizenden 

Poolse Joden doodde tijdens WO II nog altijd gerespecteerd is. Wat er wel staat is dat "uit 

bet verhaal van Huijboom [bljjkt]: onpartjjdige media bestaan in bet land niet, oligarchen bebben enorme 

macht, een verzetsleger wat in de Tueede Wereldoorlog honderdduizend Poolse Joden de dood in joeg wordt 

nog steeds aanbeden . . .  ". Het artikel geeft dus de opinie van Huijboom weer. 

6.9. Om te benadrukkcn dat het gaat om de mening van Huijboom staat in de zin die daarop 

volgt: "Hujjboom is behoorlij k negatief over Oeeraine, maar niet negatief genoeg: Thierry 's 

onderbrekingen bebben tot doe/ Ceeraine en de Oeeraiense regering nog negatiever neer te zetten." Ook uit 

de rest van het artikel is volkomen duidelijk dat het gaat om de mening van Huijboom. 

6.10. De beschuldiging van de EU Taskforce doet clan ook totaal geen recht aan de feiten. Te 

weten, dat TPO slechts verslag deed van deelnemers aan een politieke bijeenkomst. Dat 

element komt niet temg in de informatie op EU vs Disinfo. Terwijl dat onderscheid van 

groat belang is. Immers, het staat media vrij ( en is een belangrijke taak van media) in het 

politieke debat verschillende meningen weer te geven en het publiek daarover te 

informeren. Ook ( of misschien wel juist) als die meningen de EU onwelgevallig zijn. 

6 . 1 1 .  Ten tweede; waarop zouden media deze mening niet mogen verkondigen ( ook als het hun 

eigen mening zou zijn, wat hier niet het geval is)? Dat wordt niet toegelicht door deze EU 

website. 

6.12. Onder de kop 'Disproof' wordt uitgelegd waarom het artikel desinformatie zou bevatten. 

Te weten: "The article seems to be aimed onfy at worsening the image of Ukraine before the Dutch 

referendum about the Association Agreement'. 

6 .13 .  Kortom, media die (naar de mening van de EU Taskforce) "alleen maar bezj,g zjjn met bet 

uerslechteren van bet imago van Oekraine" maken zich schuldig aan het verspreiden van 'fake 

19 



news'. Kennelijk behoren media geen berichtgeving te verspreiden die het imago van 

Oekrame zou kunnen verslechteren. Helemaal niet als de belangen van de EU (het verdrag) 

in het geding zijn. 

6 .14. Deze toelichting maakt duidelijk (zoals ook bleek uit de casus van De Gelderlander) dat het 

de EU er niet om gaatfake news of desinforrnatie op te sporen en te weerleggen. Maar om 

het bestrijden van berichtgeving, waarheidsgetrouw of niet, die het imago van Oekraine - 

en daarmee het belang van de EU, dat wil vermijden dat Oekraine afglijdt naar Russische 

invloedssferen - zou kunnen schaden. De EU had er bovendien belang bij (zo staat ook 

letterlijk onder 'disproof') dat de Nederlandse burger voor het Associatieverdrag tussen 

Oekraine en de EU zou stemmen. En dus moest het nieuws zijn: in Oekraine is alles prima 

in orde. 

6 .15 .  En om dat te bereiken valt de EU Taskforce haar 'eigen' Europese media aan en 

bestempelt zij hen ten onrechte als fake news outlets. Overigens blijkt ook deze 

'disinformation' weer te zijn aangedragen door de Oekraiense Lobby organisatie 'Promote 

Ukraine NGO' (productie 32). 

Reported by: 

Promote Ukraine NGO 

Keywords: 
Nazi/Fascist 

Disinforming outlet: 
politiek.tpo.nl 

6.16 .  TPO constateert in februari 2018 dat de vermelding van haar artikel op de website EU vs 

Disinfo is verwijderd, overigens zonder dat dat aan haar is gemeld. De beschuldigingen 

over TPO staan echter nog onverkort en tot op de dag van vandaag online op de website 

van de EEAS, in de "Disinformation Review" (productie 33):6 

19.11-2015 NED 

1.ltbcks were stJQ� ,op� J'Mlfflll�U ""P 1' g gn• I ' 

Ttte artJde seems to Ile aim(,(! only at 

:��:)=�:;�� ��:s::00� Promotl! Ut;ra;ne NGO 

Agreement 

6 . 17 .  TPO sommeert op 6 februari 2018 de EU (de EU, de Raad, de Commissie en EEAS) per 

email en aangetekende post de beschuldigingen uiterlijk op 7 februari permanent te 

verwijderen en deze te rectifi.ceren (productie 34). 

6 .18 .  Op 8 februari 2018 ontvangt TPO een antwoord van de EEAS (Productie 35). De reactie 

bevat grotendeels dezelfde taal die ook voorkwam in de reacties aan GS Media en De 

Persgroep. Over het TPO artikel schrijft de EEAS: "we accept that the English language 

contribution provided to us for this entry did not fitl/y reflect the account of the lecture presented in the Dutch 

6 Bereikbaar op het volgende adres, verwijzend naar de site van de EEA.S: 
http: //eeas.europa.eu/archives /docs/euvsdisinfo /docs /disinformation review 01-12-15 en.pdf. 

20 



language in TPO :r article. For this reason, we can confirm that the item in question has alreaqy been 

permanentjy removed from the EUvsDisinfo database and therefore cannot be further modified or 

corrected'. 

6 .19 .  Dit antwoord overtuigt niet. 

6.20. Ten eerste omdat op de vertaling zelf weinig is aan te merken. Er staan weliswaar fouten in 

de samenvatting, maar <lat zijn geen vertaalfouten. De EU licht ook niet toe welke 

vertaalfouten er dan zouden zijn. Maar bovenal zijn deze beweerdelijke vertaalfouten niet 

relevant. Want ook als die fouten niet zouden zijn gemaakt staan de beschuldigingen aan 

het adres van TPO overeind. 

6 .21 .  Waar het om gaat - en waar de EU in niet op ingaat - is <lat de weergave op de EU vs 

Disinfo website misleidend is, doordat niet wordt gemeld dat het een verslag is van wat 

anderen zeiden op een politieke bijeenkomst. Het gaat er niet om <lat in de Engelse 

weergave van het artikel het verslag van de FvD lezing niet geheel juist zou zijn 

overgekomen. Het gaat erom <lat de beschuldigingen compleet voorbij gaan aan het feit dat 

het een verslag betrof van wat anderen zeiden. 

6.22. De EU Taskforce neemt niets terug van haar motivering om TPO als 'disinforming outlet' 

te bestempelen. Want TPO is volgens de EU een fake news verspreider simpelweg omdat 

"the article seems to be aimed onjy at worsening the image of Ukraine before the Dutch referendum about 

the Association Agreement'. En daar doen die vermeende vertaalfoutjes helemaal niets aan af. 

Want het artikel is inderdaad niet goed voor het imago van Oekraine. Het is schrijnend <lat 

de EU niet inziet <lat het in een vrije samenleving waarin vrijheid van meningsuiting geldt, 

media vrij staat nieuws en opinie te verspreiden. Ook als die berichtgeving de EU niet 

aanstaat. De EU zou moeten waken over de persvrijheid, en haar niet aanvallen uit 

propaganda-overwegingen. 

6.23. In reactie op TPO's verzoek tot rectificatie, meldt de verder EEAS dat een 'correction' niet 

meet mogelijk zou zijn omdat de beschuldigingen al van de EUvsDisinfo site zouden zijn 

gehaald. Dat is een onbegrijpelijk standpunt. Een rectificatie is altijd mogelijk. 

6.24 . De beschuldigingen staan bovendien als gezegd nog altijd online, op de EEAS website. 

7. Schending artikel 8 EVRM/ artikel 7 Handvest/lichtvaardige verdachtmakingen 

7 . 1 .  De vorderingen van eisers hebben drie grondslagen. Gedaagden handelen onrechtmatig 

door de reputatie van eisers te beschadigen, door schending van de onschuldpresumptie en 

het recht op een fair trial, en door op ontoelaatbare wijze hun vrijheid van meningsuiting en 

persvrijheid te beperken. Hierna wordt de eerste grondslag besproken. 

7 .2. Eisers hebben op grond van vaste jurisprudentie het recht gevrijwaard te blijven van 

lichtvaardige verdachtmakingen die schade toebrengen aan haar eer, goede naam en 

21 



reputatie.7 Oak schenden gedaagden het recht op reputatie van eisers, als beschermd door 

artikelen 8 EVRM en 7 Handvest. Daar tegenover staat het recht van de EU op vrijheid 

van meningsuiting, dat kan warden ingeperkt als is voldaan aan de eisen van artikel 10 lid 2 

EVRJ\!L 

7.3. Eisers zullen hierna ingaan op de omstandigheden die bij elk van hen een rol spelen in de 

afweging tussen deze in beginsel gelijkwaardige belangen. 

7.4. Bij de beschuldigingen jegens eisers zijn in elk geval de volgende omstandigheden van 

belang, die de Hoge Raad in het Gemeenteraadslid-arrest oak noernt als bepalende 

omstandigheden: 

(a) het gaat om zeer ernstige beschuldigingen: het verspreiden van 'disieformation',fake 

news en ''pro-Kremlin" propaganda, en het zijn van een 'disinforming outlet; 

(b) er bestaat geen steun in de feiten voor deze beschuldigingen, zoals hiervoor is 

toegelicht. Het betreft telkens waarheidsgetrouwe berichtgeving, zodat de 

beschuldigingen van desinformatie onjuist is. V oar een deel van de beschuldigingen 

heeft de EU ook erkend dat er inderdaad geen steun in de feiten bestaat. 

(c) De beschuldigingen zijn geuit door een zeer gezaghebbende bran, namelijk door de 

EU, en zijn door de EU als vaststaand feit gepresenteerd. En bij navraag is in de 

media nog eens bevestigd dat de beschuldigingen pas na zeer uitgebreid en 

zorgvuldig onderzoek warden gepubliceerd. 

( d) De gevolgen voor eisers zijn verstrekkend. Zij zijn wereldwijd, als slechts een 

handvol Nederlandse media, bestempeld als verspre�der van 'disinformation', fake 

news, en 'pro-Kremlin propaganda' door de EU. En doordat zij haar onjuiste 

beschuldigingen nooit heeft teruggenomen, blijven de beschuldigingen hangen. Een 

deel van het publiek zal denken dater een kern van waarheid in zat. De EU zal zo'n 

ernstige beschuldiging toch niet zomaar verspreiden? 

(e) De EU heeft geen wederhoor toegepast, wat bij het publiceren van een ernstige 

beschuldiging als deze wel vereist is. 

7 .5 .  Wat betreft GS Media is in het bijzonder nag van belang dat zij een belangrijke en kritische 

stem is in het debat over de toenadering van Oekraine tot de EU. Zij heeft wereldwijd het 

nieuws gehaald met het organiseren van het "GeenPeil" referendum over het 

Associatieverdrag tussen Oekraine en de EU. Dat de EU GS Media nu publiekelijk 

bestempelt als verspreider van fake news en pro-Kremlin propaganda schaadt haar positie als 

onafhankelijke, kritische stem in dit debat. 

7.6 .  Wat betreft de artikelen in De Gelderlander en op TPO (met Aalberts als auteur) is de 

boodschappersfunctie van de pets in het geding. Zij waren slechts doorgeefluik van 

7 HR 24 juni 1983, NJ 1984, 801 (Gemeenteraadslid X). 

22 



Kcnncdv \'�111 dcr J Jan 

uitingen van derden. Dat geldt overigens ook - zij het in wat mindere mate - bij het artikel 

op GeenStijl. GeenStijl doet in het artikel suggesties voor een kritische vragen die aan 

Porosjenko gesteld zouden kunnen warden. Die zijn telkens gebaseerd op gezaghebbende 

bronnen, waarnaar in het artikel wordt gelinkt. Ook deze beschuldigingen hebben hun 

oorsprong dus bij derden (de VN, Transparency International, the Guardian, de VS 

regering). 

7. 7. Wanneer de pers uitlatingen van derden doorgeeft, is het persorgaan in begins el niet 

aansprakelijk voor die uitlatingen.8 Zo oordeelde het EHRM dat de veroordeling van 

journalist J ersild voor het afnemen en uitzenden van een interview met een groep 

racistische jongeren, die racistische uitingen deden, in strijd was met artikel 10 EVRM.9 Dat 

kan bijvoorbeeld anders zijn als het medium zich de uitingen eigen zou maken. Maar vast 

staat dat media ook mogen berichten over verwerpelijke uitingen. In het Thoma-arrest 

bevestigt het EHRM het belang van de boodschappersfunctie: 

"punishment of a journalist for assisting in the dissemination of statements made ry another person . . .  

would serious!JJ hamper the contribution of the press to discussion of matters of public interest and should not 

be envisaged unless there are particular!JJ strong reasons for doing so. "10 

7 .8. Daar voegt het EHRM aan toe dat media die mogelijk verwerpelijke uitingen van derden 

weergeven, zich daarvan in hetzelfde artikel niet hoeven te distantiercn: 

"A general requirement for journalists !)IStematical!JJ and fonnal!JJ to distance themselves from the content of 

a quotation that might insult or provoke others or damage their reputation is not reconcilable with the 

press's role of providing information on current events, opinions and ideas" 

7.9 .  Het verwijt van de EU dat de Gelderlander "uncritical!JJ reports the disinformation pushed ry pro­ 

Kremlin outlets" geeft clan ook blijk van een gebrek aan kennis over de persvrijheid, zoals 

vastgelegd in het EVRM en het Handvest, en is strijdig met vaste EHRM jurisprudentie, 

Het staat De Gelderlander vrij blote feiten van een persconferentie te publiceren. En het 

publiek heeft het recht over verschillende standpunten te warden gefoformeerd. Ook de 

stelling van de EU in haar antwoord op de sommatiebrief dat "the information provided does not 

address the differences in findings between the ]IT report (published the same dqy) and the manufacturers' 

views" (productie 30) is direct in strijd met artikel 10 EVRM. J ournalisten kunnen niet 

verplicht warden zich te distantieren van de boodschap van derden, 

7 . 10 .  De EU negeert dit cruciale belang van de boodschappersfunctie van de media. Zij stelt het 

medium en de boodschap op een lijn en 'names and shames' media waarin volgens de Unie 

desinformatie verschijnt die overduidelijk afkomstig is van anderen. 

8 Zie bijvoorbeeld EHRl-.tl 29 rnaart 2001, NJ 2002/159, (Thoma/ Luxemburg), en EHRl'vI 17 december 2004, zaak nr. 
49017 /99 (Pedersen en Baadsgaard/Denemarken). 
9 EHRlvI 23 september 1994, NJ 1995/387, (Jersild/ Denemarken). 
10 EHRM 29 maart 2001, NJ 2002/159, (Thoma/ LuxembUJi;. 

23 



Kennedy \ ,111 dcr L1;u1 

7 . 1 1 .  Wat betreft De Gelderlander is nog van belang dat de EU Taskforce beweert dat De 

Gelderlander de volgende bewering zou aanhangen: 

"The whole technical report concerning the MR 17 case was based on false facts, rigged ly Ukraine to 

accuse Russia. The BUK-rocket was launched from the territory controlled ly Kjiv." 

7.12 .  In feite beschuldigt de EU De Gelderlander ervan de theorie aan te hangen dat MH-17 niet 

door de Russen, maar door Oekraine is neergeschoten. En dat Oekraine de boel heeft 

belazerd om Rusland dwars te zitten. Een beschuldiging die kant noch wal raakt. De 

Gelderlander deed gewoon verslag van een persconferentie. Een niet ongebruikelijke 

activiteit voor de pers. In Nederland kent iedereen direct of indirect wel slachtoffers van de 

MH17 ramp. Deze beschuldiging is dan ook extra beschadigend voor De Persgroep. 

7 .13 .  Wat betreft TPO bestond het 'bewijs' van de desinformatie uit het volgende: 

"The article seems to be aimed onfy at worsening the image of Ukraine before the Dutch referendum about 

the Association Agreement' 

7.14. Als gezegd noernt de EU Taskforce niet eens dat de informatie niet zou kloppen. Hoewel 

het bericht dus niet onwaar is weerhoudt dat haar er niet van TPO toch te beschuldigen 

van desinformatie. En deze 'disproof' tekst bevat nog een extra beschuldiging. TPO en 

Aalberts zouden uitsluitend schade willen aanrichten aan het imago van Oekraine en zo de 

uitslag van het Oekraine-referendum willen beinvloeden. Zij warden zo ten onrechte 

neergezet als een soort Kremlin-agenten. 

7 . 15 .  Ook verschillende Kamerleden hebben hun zorgen geuit over het feit <lat hier sprake lijkt 

te zijn van een digitale schandpaal voor media die niet het goedgekeurde EU-standpunt 

verspreiden (productie 36): 

(a) "Die artikelen zjjn nooit goed gelezen en allemaal aangedragen door een loblyclub die pro Oekraine 

is. Nota bene een land waar helemaal geen persvrijheid is. En dat word! dan klakkeloos op zo 'n 

ljj.st gezet waardoor onze media aan de schandpaal worden genagekf' (Ronald van Raak, SP); 

(b) "Het verwjjt dat De Gelderlander nepnieuws verspreidt, is absurd ik zou bet bijna 'nepnieuws' 

noemen. De EU-commissie maakt op deze manier een karikatuur van de strijd tegen desinformatie. 

Wat mjj betreft moet De Gelderlander meteen van die lijst en moeten we ons weer gaan richten op 

reele bedreigingen voor onze democratie" (Attje Kuiken, PvdA). 

7 . 16 .  Gezien deze omstandigheden wegen de belangen van eisers bij de bescherming van hun 

reputatie en het gevrijwaard blijven van lichtvaardige en onjuiste verdachtmakingen in dit 

geval zwaarder dan het recht van de EU op haar uitingsvrijheid. Toewijzing van de 

vorderingen is in deze omstandigheden noodzakelijk in een democratische samenleving 

conform artikel 10 lid 2 EVRM. 

24 



l ( c 1 1 o c c. l y  \'::111 dcr J .aan 

8. Schending artikel 6 EVRM en artikel 48 Handvest 

8 . 1 .  Het handelen van de EU levert ook een schending op van de onschuldpresumptie en het 

recht op een 'fair trial', als vastgelegd in artikelen 6 EVRM en 48 van het Handvest. 

Immers, eisers warden door de supranationale overheid zonder enige vorm van proces 

bestempeld als "disinforming outlet", die fake news verspreiden, de burger manipuleren, stiekem 

banden met het Kremlin hebben en tot doel hebben "challenging democratic values and dividing 

Europe", zo valt te lezen op de EUvsDisinfo website. 

9. Schending artikel 10 EVRM/artikel 11 Handvest 

9 . 1 .  De EU is gehouden de rechten van eisers die uit artikel 10 EVRM en artikel 11 Handvest 

voortvloeien (uitings- en informatievrijheid) te respecteren. Artikel 10 EVRM beschermt de 

"vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrjjheid een mening te koesteren en de vrjjheid om 

inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en 

ongeacht grenzen." 

9 .2. Artikel 11  Handvest bepaalt: 

"Eenieder heeft recbt op vrijheid van meningsuiting. Dit recbt omvat de vrijheid een mening te koesteren en 

de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig 

openbaar gezag en ongeacht grenzen" 

9.3. Het onterecht kwalificeren van artikelen als 'desinformatie' / 'fake news' en het 

bestempelen van media als 'verspreiders van desinformatie' / 'disinforming outlet'/ 'pro­ 

Kremlin' door de EU valt zonder meer onder de definitie van een "inmenging van openbaar 

gezai' in de vrijheid van meningsuiting van eisers, om de volgende redenen. 

9.4. De uitingsvrijheid omvat (onder meer) de volgende aspecten: 

(a) de vrijheid gevrijwaard te blijven van ontmoediging door een publieke autoriteit om 

bepaalde informatie of ideeen te verspreiden, nu dit zal leiden tot een "chilling effect' 

op degene die de uiting doet en op het publiek in het algemeen; 

(b) de vrijheid om informatie en ideeen te verspreiden (''freedom to impart information and 

ideas", ex artikel 10(1) EVRM) en de vrijheid van het publiek om informatie en idceen 

te ontvangen (''freedom to receive information and ideas", artikel 10(1) EVRM); 

( c) de verplichting voor de autoriteiten om de pluriformiteit en redactionele vrijheid van 

mediate waarborgen.11 Dit volgt ook direct uit de tekst van artikel 11(2) Handvest: 

"De vrjjheid en de pluriformiteit van de media worden gee'erbiedigd." 

9.5 .  De handelwijze van de EU vormt een ontoelaatbare inmenging in elk van deze aspecten 

van de uitingsvrijheid van eisers: 

.. 1 1  Zie bijvoorbeeld EHR1'v124 november 19923, gevoegde zaken nr. 13914/88 -17207 /90 (Irformarionsoerein 

Lentia] Oostenrjjk). 

25 



Kennedy \'�111 clcr Lann 

Ad a: chilling effect 

9.6 .  Het door de EU ten onrechte publiekelijk bestempelen van media als 'disinforming outlet' 

en het bestempelen van waarheidsgetrouwe informatie als 'disinformation' zorgt voor een 

chilling effect. De bedoeling van de EU is de lezer te waarschuwen. Pas op, deze media zijn 

niet te vertrouwen, En impliciet: blijf er weg. De beschuldigingen hebben in casu extra 

impact omdat de afzender de EU is, een organisatie wiens geloofuraardigheid de burger niet 

snel in twijfel zal trekken. De beschuldigingen kunnen clan ook funest zijn voor de media 

die het betreft. 

9.7. Ook kan het ertoe leiden dat media minder snel beschuldigingen aan het adres van 

Oekraine te publiceren, om het 'fake news' stempel van de EU te vermijden. Dat lijkt ook 

precies te zijn waar de EU op uit is; minder kritische geluiden over Oekraine. En, waar of 

niet, het 'Jake news' stempel zal de geloofuraardigheid en het vertrouwen dat de lezer in 

eisers heeft blijvend beschadigen. Zeker zo lang de EU weigert te rectificeren. 

9.8 .  Het EHRM oordeelde eerder in dit kader in een zaak tegen Liechtenstein dat het uitdelen 

van reprimandes naar aanleiding van het uiten van een (de Staat onwelgevallige) mening in 

strijd was met artikel 10 EVRM, nu dit leidde tot "a chilling effect on the exercise by the applicant 

of his freedom of expression, as it was like/y to discourage him from making statements of that kind in the 

future" .12 

Ad b: inmenging in vrijheid informatie en ideeen te verspreiden en te ontvangen 

9.9. De EU beschuldigt eisers ten onrechte publiekelijk van het verspreiden van desinformatie 

en van het zijn van een 'disinfonning outlet Oater aangepast naar een 'outlet in which 

disinformation appears', zonder dat de eerdere term ooit is gerectificeerd). Ook worden zowel 

het medium als het artikel opgenomen in een databank als voorbeeld van 'pro-Kremlin 

disinformation'. Hiervoor is toegelicht dat voor alle artikelen van eisers geldt dat het 

waarheidsgetrouwe informatie betreft, die slechts als desinformatie lijkt te zijn bestempeld 

omdat deze kritisch is ten opzichte van Oekraine, Het heeft er alle schijn van dat de EU zo 

probeert de verspreiding van informatie en ideeen die niet in lijn zijn met de officiele EU­ 

positie over Oekraine te onderdrukken. Kritiek over Oekraine is gelijk aan heulen met de 

vijand. 

9 .10. Mede gezien het hiervoor beschreven chilling effect, is dit een duidelijke inmenging in de 

vrijheid van eisers informatie en ideeen te verspreiden. Het bericht in de Gelderlander is 

zelfs als fake news bestempeld ( een beschuldiging die nog altijd online staat) simpelweg 

omdat 'uncritical/y' verslag is gedaan van een persconferentie van een partij met banden met 

het Kremlin. Een evident voorbeeld van het beperken van de wijze waarop informatie 

wordt verspreid. 

12 EHRM 28 oktober 1999, nr. 28396/95 (Wille/Liechtenstein). 

26 



l ( c 1 1 0 c d y  \  :=111 dcr Law 

9 . 1 1 .  Hierdoor beperkt de EU ook de toegang van het publiek tot bepaalde informatie en ideeen, 

Zo raakt de handelwijze van de EU ( ook) direct aan de vrijheid van het publiek om 

informatie en ideeen te ontvangen. Het publiek heeft het recht te horen wat de BUK­ 

fabrikant te zeggen heeft, wat er besproken is tijdens de FvD bijeenkomst en welke kritiek 

internationale organisaties (zoals vervat in de vragen op GeenStijl) hebben op de toestand 

in de Oekraine. 

Ad c: pluriformiteit en redactionele vrijheid 

9.12. Het handelen van de EU schaadt ook de pluriformiteit en redactionele vrijheid van de 

media, wat eisers rechtstreeks treft. Ter illustratie. De motivering voor het bestempelen van 

het TPO bericht als desinformatie, is <lat het artikel "seems to be aimed onfy at worsening the 

image of Ukraine before the Dutch referendum about the .Association Agreement'. Kennelijk is 

berichtgeving die het imago van Oekrame kan schaden per definitie fake news. Bij haar 

toelichting doet de EU niet eens de moeite om zelfs maar te stellen <lat de informatie 

onjuist zou zijn. Ook de klacht <lat het artikel in De Gelderlander fake news is omdat 

'uncriticalfy' verslag van een persconferentie is gedaan illustreert <lat de EU vooral 

informatiestromen wil beheersen. Als het imago van Oekraine wordt geschaad, of als het 

standpunt van een pro-Kremlin partij ( onkritisch) wordt weergegeven, is kennelijk sprake 

van desinformatie. Of het aangevallen bericht waar is of niet lijkt in haar beoordeling niet 

eens relevant. 

9 . 13 .  Het artikel op GeenStijl lijkt vooral alsfake news te zijn bestempeld omdat het spreekt over 

corruptie en de rol van het fascisme in Oekraine. Ook <lat is informatie die niet verspreid 

zou mogen warden. De enige uitleg die de EU geeft is "Repeats older disinformation about 

regime in Ukraine." Oekraine is in de ogen van de EU een modelland en aan de media het 

verzoek die lijn ook te volgen. Anders volgt een reprimande: 'fake news'. 

9 .14. Er is sprake van een evidente inmenging in de pluriformiteit en redactionele vrijheid van 

eisers, en meer in het bijzonder de vrijheid van eisers om meningen en feiten uit 

verschillende kampen weer te geven, en hun berichtgeving niet te beperken tot door de EU 

goedgekeurd nieuws. 

9 .15 .  De EU deelt in feite reprimandes uit aan media die haar niet welgevallige informatie 

verspreiden, omdat die schadelijk kan zijn voor een (potentiele) bondgenoot. Het EHRM 

oordeelde eerder <lat het uitdelen van reprimandes aan Moldavische journalisten vanwege 

het doen van kritische uitingen over het Sovjetverleden van Moldavie of vanwege het 

suggereren van culturele of taalkundige verbanden tussen Moldavie en Roemenie een 

ongeoorloofde inperking van artikel 10 EVRM was." 

13 EHRM 17 september 2009, nr. 13936/02 (Manole/Moldavie). 

27 



V.cnncc.ly \ �111 dcr L1a11 

9 .16 .  Het is in een vrije samenleving bovendien aan de rechter om uitingen te beoordelen, en niet 

aan de overheid, laat staan aan de supranationale overheid. 

Inmenging in strijd met art. 10 EVRM en art. 11  Handvest 

9 .17 .  Er is dus sprake van een inmenging in de uitingsvrijheid van eisers. Een dergelijke 

inmenging is slechts rechtmatig als deze voldoet aan de eisen die artikel 11(1) Handvest 

resp. artikel 10(2) EVRM daaraan stellen, waaronder of de inmenging (i) voorzienbaar is bij 

wet, en (ii) noodzakelijk is in een democratische samenleving. 

9 .18 .  De inmenging is niet voorzien bij wet, zoals vereist door artikel 10 lid 2 EVRM. Het is in 

het geheel niet voorzienbaar wanneer de EU een nieuwsartikel officieel aanmerkt als 'fake 

news' c.q. 'pro-Kremlin disinformation'. Bovendien is er geen objectieve en effectieve 

rechtsgang voorzien tegen de willekeurige inmenging van de EU in de rechten van eisers. 

9 .19 .  De inmenging is bovendien niet noodzakelijk in een democratische samenleving. Het 

tegendeel is zelfs waar: de EU zou zich in een democratische samenleving juist moeten 

onthouden van de inmenging en de persvrijheid behoren te beschermen. 

9.20. Verder is van belang dat de publicaties van eisers een bijdrage leveren aan een politiek 

debat over Oekraine, dat in Nederland extra lading had vanwege het referendum over het 

Associatieverdrag. Het is vaste rechtspraak van het EHRM dat "there is little scope under 

Article 10 § 2 of the Convention for restrictions on political speech or on debate of questions of public 

interest' .14 

9.21 .  De EU werpt zich met haar uitingen opals  arbiter van de waarheid. Dit is in een vrije en 

democratische samenleving onaanvaardbaar, zoals verschillende internationale 

gezaghebbende bronnen door de jaren heen hebben benadmkt. In de jaren '80 van de 

vorige eeuw boog het Inter-Amerikaans Hof voor de Rechten van de Mens zich over de 

vraag of het toelaatbaar was om een licentiesysteem voor journalisten in te rich ten in Costa 

Rica, metals argument dat dit een manier zou zijn om voor de samenleving 'objectieve en 

waarheidsgetrouwe' informatie te garanderen. Het Hof oordeelde daarover: 

"A .rystem that controls the tight of expression in the name of a supposed guarantee of the correctness and 

truthfulness of the information that society receives can be the source of great abuse and, ultimate91, violates 

the right to information that this same society has."15 

9 .22. In 2005 oordeelde het EHRM, toepasselijk genoeg in een zaak tegen Oekraiense: 

"Article 10 of the Convention as such does not prohibit discussion or dissemination of information received 

even if it is strongly suspected that this information might not be truthfuL To suggest otherwise would deprive 

H EHRM 8 juli 1986, serie A nr. 103, p. 26 (Lingens/Oostenrijk) en EHRM 23 april 1992, serie A nr. 236, p. 23 
(Castells/ Spmye). 
15 Zie OAS, "Mandatory membership in a professional association for the practice efjournalism", te vinden op: 
http:/ /www.oas.org/ en/iachr/ expression/ showarticle.asp?artID=154&1ID=1 

28 



Kennedy \\111 cb· L1,u1 

persons of the right to express their views and opinions about statements made in the mass media and would 

thus place an unreasonable restriction on the freedom of expression set forth in Article 10 of the 

Convention. "16 

9.23. Dus zelfs als de informatie zelf onjuist zou zijn ('disinformation') staat artikel 10 EVRM 

niet in de weg aan verspreiding daarvan. Sterker nog: zelfs de suggestie dat dergelijke 

informatie niet verspreid zou mogen warden (bijvoorbeeld als de supranationale overheid 

het publiekelijk als fake news bestempelt) zou een onredelijke beperking van de 

uitingsvrijheid betekenen. Dus ook als de stelling die de BUK-fabrikant inneemt in het 

artikel in De Gelderlander inneemt onjuist is, clan staat het media vanzelfsprekend vrij 

melding te maken dat dit de mening van de BUK-fabrikant is. De EU lijkt de burger ook 

het recht te ontnemen zelf een mening te vormen op basis van de informatie die zij 

ontvangen. 

9.24. Het voorgaande (over de EHRM rechtspraak en het EVRM) geldt ook onder het regime 

van het Handvest. Artikel 52 lid 3 Handvest bepaalt dat de norrnen in het Handvest ten 

minste hetzelfde niveau van bescherming dienen te bieden als de normen in het EVRM. 

9.25. De zorgen over de regulering van de objectieve waarheid door staten of internationale 

organisaties warden gedeeld door de VN, OAS, OSCE en ACHPR (de Afrikaanse menscn­ 

en volkenrechtencommissie). Zij hebben in maart 2017 een gezamenlijke verklaring 

uitgebracht waarin onder meer staat (vetgedrukt: advocaat): 

"Stressing that the human right to impart information and ideas is not limited to "correct" statements, that 

the right also protects infonnation and ideas that mqy shock, offend and disturb, and that prohibitions 

on disinformation may violate international human rights standards, while, at the same 

time, this does not justify the dissemination of knowingly or reckless!J false statements qy official or S fate 

actors" 

9 .26. Inn deze zaak is weliswaar geen sprake van een direct verbod op uitingen. Echter, de 

handelwijze van de EU kwalificeert zonder meer als 'inmenging' van een publieke autoriteit 

in de uitingsvrijheid als bedoeld in artikel 10 EVRM. Eisers wijzen er verder op dat deze 

gezamenlijke verklaring expliciet bepaald dat het ontoelaatbaar is als "official or State actors 

knowingly or reckless!J false statements'' verspreiden. En dat is precies wat hier gebeurt. De EU 

verspreidt willens en wetens valse, ernstige beschuldigingen aan het adres van eisers. 

10. Bevoegdheid N ederlandse rechter 

10 . 1 .  De Nederlandse rechter is bevoegd kennis te nernen van dit geschil. 

10.2. Verordening 1215/2012 van het Europees Parlement en de Raad ("Brussel Ibis") is van 

toepassing, nu het hier gaat om een burgerlijke / handelszaak (artikel 1 Brussel Ibis). De 

grondslag voor deze zaak is een onrechtmatige daad door gedaagden. V olgens artikel 7lid 2 

16 EHRM 6 september 2005, zaak nr. 65518/01 (Sa/ov/Oekrai'JJe). 

29 



Kennedy \';111 dcr L1:u1 

Brussel Ibis is de rechter van de plaats waar het schade brengende feit zich heeft 

voorgedaan dan bevoegd. 

10.3. De gewraakte uitingen zijn online verschenen en waren en zijn tevens in Nederland 

verspreid, en op Nederland gericht. Het schade brengende feit heeft zich daarmee met 

name in Nederland voorgedaan. Nu dat tevens het land is waar eisers hun centrum van 

belangen hebben, is de Nederlandse rechter bevoegd.17 Deze bevoegdheid volgt (ook) uit 

artikel 6(1) sub e Rv. Omdat eisers deels in Amsterdam gevestigd zijn en de uitingen ook 

online beschikbaar zijn/waren in Amsterdam, komen eisers uit bij de voorzieningenrechter 

van de rechtbank Amsterdam. 

10.4. Voor de volledigheid: ook als zou blijken dat de Nederlandse rechter in de zaak ten 

principale geen rechtsmacht zou hebben, is de Nederlandse voorzieningenrechter bevoegd 

een voorziening te treffen op grond van artikel 35 Brussel Ibis, danwel artikel 13 Rv, al dan 

niet jo. artikel 27 4 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie 

("VWEU"). 

11. Spoedeisend belang 

1 1 . 1 .  De gewraakte beschuldigingen jegens eisers staan nog steeds online op de website van de 

EEAS en deels (wat betreft De Gelderlander) ook op de EU vs Disinfo website. Er is dan 

ook sprake van voortdurende schade. 

11 .2 .  De EU weigert bovendien te rectificeren, waarmee de reputatieschade van eisers 

voortduurt en de burger twijfel zal houden over het waarheidsgehalte van de berichtgeving 

van eisers. De beschuldigingen blijven in de lucht hangen totdat is gerectificeerd. 

11 .3 .  Om deze redenen hebben eisers spoedeisend belang bij hun vorderingen. 

12. Verweer en bewijs 

12 .1 .  V oor zover van belang is hiervoor al aandacht bes teed aan het verweer van gedaagden. 

12.2. De in de dagvaarding genoemde producties zullen tijdig warden overgelegd. 

13. Gedaagden 

13 . 1 .  De vorderingen zijn ingesteld jegens gedaagden 1-4 om de volgende redenen. 

13.2. De Europese Raad (gedaagde sub 3) is een van de instellingen van de Europese Unie. De 

Raad heeft via haar conclusies van 19 en 20 maart 2015 het beleid van de EU over 

desinforrnatie in gang gezet, en heeft Frederica Mogherini, de vicepresident van de 

Europese Commissie en hoge vertegenwoordiger van de Europese Commissie voor 

buitenlandse zaken, opgedragen in samenwerking met EU instellingen, waaronder de 

17 Zie HvJ EU 25 oktober 2011, gevoegde zaken C-509/09 en C-161/10 (eDate / Mmtinezj. 

30 



Kcnncdv \\10 dcr l ",.Ull 

Europese Commissie (gedaagde sub 2), een actieplan op te stellen over desinformatie 

(productie 37). De Europese Raad is dus de instigator en opdrachtgever van de aanpak 

van 'desinformatie' door de EU, en daardoor mede verantwoordelijk voor de uitingen die 

hier aan de orde zijn. 

13 .3 .  Dit actieplan is vervolgens door Mogherini opgesteld (productie 38). Mogherini (en 

daarmee de Europese Commissie, gedaagde sub 2) heeft daartoe onder meer de East 

StratCom Taskforce opgezet binnen de EEAS ( dat eveneens onder de Europese 

Commissie ressorteert), waaronder ook de website EUvsDisinfo valt. Daarmee is ook de 

Europese Commissie aansprakelijk voor de beschuldigingen op deze website, die hier 

voorliggen. 

13.4. De East StratCom Task Force is de unit die de EUvsDisinfo website bemant en de content 

plaatst. De Taskforce maakt deel uit van de EEAS. De EEAS erkent ook dat de website 

onder haar bevoegdheid valt en heeft ook telkens eisers een inhoudelijke reactie op de 

sommatiebrieven gegeven. De gewraakte beschuldigingen staan bovendien niet alleen op de 

euvsdisinfo.eu website, maar ook op de website van de EEAS. Daarom is de EEAS 

eveneens gedaagd. 

13.5 .  De East StratCom Task Force is een verwezenlijking van de strategische 

communicatiedoelen van de Europese Unie. De website EU vs Disinfo is opgezet door de 

EU als onderdeel van haar bevoegdheden met betrekking tot het gemeenschappelijk 

buitenlands beleid als bedoeld in artikel 24 VEU. De EU is de rechtspersoon die de 

eindverantwoordelijke is voor het beleid van de EEAS, de Raad en de Commissie. De EU 

staat ook consequent en prominent genoemd als afzender van de beschuldigingen. Het is 

'EU vs Disinfo'. Op Twitter wordt het project gepresenteerd als de "EU Mythbusters": 

EU Mythbusters 
@EUvsDisinfo 

13.6 .  Het logo bevat prominent de EU als boodschapper: 

13.7 .  Het is de EU die optreedt tegen fake news. De website valt ook onder de EEAS, en dat is 

de diplomatieke dienst van de EU, zo valt te lezen onder 'about us' op de website van de 

EEAS: "The BEAS is the European Union's diplomatic service. It helps the EU's foreign ciffairs chief- 

31 



the High Representative for Foreign Affairs and Securiry Poliry- carry out the Union's Common Foreign 

and S ecuriry Poliry. "18 

13 .8 .  De EU (die ex artikel 47 VEU rechtspersoonlijkheid heeft) is daarom eveneens gedaagd. 

13.9 .  Gedaagden zijn daarmee alien verantwoordelijk voor de onrechtmatige handelingen die in 

de dagvaarding zijn beschreven, 

14. Vorderingen 

14 .1 .  Eisers hebben recht op rectificatie, permanente verwijdering en een verbod op verdere 

publicatie onder meet vanwege de volgende redenen: 

(a) de ernst van de beschuldigingen; 

(b) het gezag van de afzender ( de EU); 

(c) het feit dat de beschuldigingen ten aanzien van alle eisers nog online staan; De EU 

heeft de beschuldigingen jegens De Gelderlander gehandhaafd, en deze staan als 

gezegd nog altijd online op zowel <eeas.europe.eu> als <euvsdisinfo.eu>; de 

GeenStijl en TPO artikelen zijn weliswaar verw:ijderd van <euvsdisinfo.eu>, maar 

staan nog altijd online op <eeas.europe.eu> 

( d) gedaagden hebben hun beschuldigingen niet teruggenomen; in het geval van De 

Gelderlander heeft de EU de beschuldigingen zelfs bevestigd en uitgebreid; wat 

betreft GeenStijl en TPO heeft de EU zich slechts op vertaalfoutjes beroepen zonder 

de beschuldigingen in te trekken; 

14.2. Wat betreft De Gelderlander is het belang evident, aangezien de EU haar beschuldigingen 

onverkort handhaaft, en zelfs heeft uitgebreid. 

14.3. Wat betreft het artikel op GeenStijl refereert de EU in haar antwoord op de sommatie 

slechts aan het vermeend fout vertalen van de tekst over de latente fascistische 

onderstroom. Dat betekent dat de EU Taskforce achter haar stelling blijft staan dat de 

overige beschuldigingen die aan de orde komen in het GeenStijl artikel - over corruptie en 

de rol die Oekriine speelt in de internationale drugs- en mensenhandel - nog altijd als 

'desinforrnatie' warden beschouwd door de EU. Immers: de beschuldiging van de EU dat 

er sprake zou zijn van fake news zag ook op die elementen. De beweerdelijke 

'disinformation' zou zijn: "Ukraine is a high/y corrupted,fascistic country, which is the centre of 

international drug and human labour traffit'. 

14.4. Omdat de EU de beschuldigingen op die punten overeind houdt vergroot dat het risico dat 

de beschuldigingen opnieuw verspreid warden, zodat GS Media recht heeft op een verbod, 

18 https: / / eeas .europa.eu/headquarters /headquaiters-homepage / 82 / about-the-european-external-action-service­ 
eeas_en. 

32 



Kcuncdy \\111 dcr Lta.11 

14.5. Dat geldt ook voor TPO en Aalberts. Immers, de EU Taskforce schrijft in haar reactie op 

de sommatie van TPO: "we accept that the English language contribution provided to us for this entry 

did not ful!J reflect the account of the lecture presented in the Dutch language in TPO 's article.". 

14.6. Nag afgezien van het feit dat dit onjuist is (op de vertaling is weinig af te dingen), gaat zij er 

daarmee geheel aan voorbij dat het erom gaat dat het TPO vrij staat verslag te doen van 

wat er op een politieke bijeenkomst wordt uitgewisseld. Dat punt lijkt de EU nog altijd te 

miskennen, De EU Taskforce neemt ook niets terug van haar motivering om TPO als 

'disinforming outlet' te bestempelen. Te weten, dat "the article seems to be aimed on!J at 

worsening the image of Ukraine before the Dutch referendum about the Association Agreement'. Want 

ook als de vertaling niet geheel zou kloppen, dan staat nog steeds overeind dat de inhoud 

van het artikel niet goed is voor de reputatie van Oekraine. En het dus om die reden nog 

altijd niet door de beugel zou kunnen volgens de EU. 

14.7. Ook wat betreft TPO en Aalberts is het risico dat de beschuldigingen opnieuw verspreid 

warden dus reeel. 

14.8. Over de bewuste artikelen op TPO en GeenStijl is toegezegd dat de beschuldigingen 

permanent zijn verwijderd uit de EUvsDisinfo database. Maar niet dat iedere verspreiding 

ervan is gestaakt. Het enkele feit dat ze niet meer in een databank staan, levert geen enkele 

garantie dat ze niet wederom naar buiten warden gebracht op een andere wijze. N og los 

van het punt dat de beschuldigingen nog altijd online staan op de site van de EEAS. Ook 

het feit dat de EU in feite bij alle aangevallen berichten achter de motivering blijft staan die 

is gebruikt om ze als fake news te kwalificeren, geeft eisers recht op een verbod 

gesanctioneerd met een dwangsom. 

OM DEZE REDENEN: 

Het uw voorzieningenrechter behage bij vonnis, voor zover mogelijk uitvoerbaar bij voorraad, 

I. Gedaagden ieder te bevelen iedere publicatie of verspreiding van beschuldigingen 

jegens eisers zoals omschreven in het lichaam van de dagvaarding, waaronder in elk 

geval iedere beschuldiging van het verspreiden van desinformatie of fake news in relatie 

tot de in de dagvaarding genoemde artikelen op GeenStijl.nl, TPO.nl en De 

Gelderlander, te staken en gestaakt te houden en deze beschuldigingen te verwijderen 

en permanent verwijderd te houden van alle websites die onder haar controle staan, 

waaronder, maar niet beperkt tot de websites <eeas.europe.eu> en <euvsdisinfo.eu>; 

II. Gedaagden te bevelen uiterlijk binnen twee dagen na het uitspreken van het in deze te 

wijzen vonnis gedurende een aaneensluitende periode van vier weken de volgende, 

duidelijk lees bare rectificatie te plaatsen op de homepage van de website 

<eeas.europe.eu> en op de homepage van de website <euvsdisinfo.eu>, beide 

binnen een frame dat ten minste 10% in beslag neemt van het lees bare deel van de 

33 



Kennedy\ 1111 dcr L1:u1 

startpagina (het deel dat zichtbaar is bij het openen van de website, zonder scrollen), 

welk frame uitsluitend de volgende rectificatietekst bevat: 

'We falsely accused Dutch website geenstijl.nl (part of GS Media) of publishing 

disinformation on Ukraine in an article of 27 November 2015, entitled "Live! GeenPeil­ 

lezjng Poro,ij'enko aan Uni Leiden". Our accusation had no factual basis and was the 

result of a mistake. The GeenStijl article did not contain any disinformation or fake 

news. The publication of this correction was ordered by the court of Amsterdam, The 
Netherlands, by verdict of [datum vonnis invullen]." 

The EU / European Commission / European Council / EU East Stratcom 
Taskforce." 

III. Gedaagden te bevelen uiterlijk twee dagen na het uitspreken van het in deze te wijzen 

vonnis gedurende een aaneensluitende periode van vier weken de volgende, duidelijk 

leesbare rectificatie te plaatsen op de homepage van de website <eeas.europe.eu> en 

op de homepage van de website <euvsdisinfo.eu>, beide binnen een frame dat ten 

minste 10% in beslag neemt van het leesbare deel van de startpagina (het deel dat 

zichtbaar is bij het openen van de website, zonder scrollen), welk frame uitsluitend de 
volgende rectificatietekst bevat: 

'We falsely accused Dutch newspaper De Gelderlander (a Persgroep publication) of 

publishing disinformation on Ukraine in an article of 28 September 2016, entitled 

"BUK manufacturer rejects conclusions MH17". Our accusation had no factual basis 

and was false. The article in De Gelderlander did not contain any disinformation or 

fake news. The publication of this correction was ordered by the court of 

Amsterdam, The Netherlands, by verdict of [datum vonnis invullen]. 

The EU / European Commission / European Council / EU East Stratcom 
Taskforce." 

IV. Gedaagden te bevelen uiterlijk twee dagen na het uitspreken van het in deze te wijzen 

vonnis gedurende een aaneensluitende periode van vier weken de volgende, duidelijk 

leesbare rectificatie te plaatsen op de homepage van de website <eeas.europe.eu> en 

op de homepage van de website <euvsdisinfo.eu>, beide binnen een frame dat ten 

minste 10% in beslag neemt van het lees bare deel van de startpagina (het deel dat 

zichtbaar is bij het openen van de website, zonder scrollen), welk frame uitsluitend de 

volgende rectificatietekst bevat: 

'We falsely accused Dutch website The Post Online (tpo.nl) of publishing 

disinformation on Ukraine in an article of 19 November 2015, entitled "#Bruslog: 

Thierry Baudet is the most important expert on Ukraine in the Netherlands". Our 
accusation had no factual basis and was false. The article on The Post Online did not 

contain any disinformation or fake news. The publication of this correction was 

ordered by the court of Amsterdam, The Netherlands, by verdict of [datum vonnis 

invullen]. 

34 



The EU / European Commission / European Council / EU East Stratcom 
Taskforce." 

V. Gedaagden te bevelen de onder II tot en met IV gefotrnuleerde rectificatieteksten 
eveneens te publiceren op de eerste pagina van de eerstvolgende editie van de 
"Disinformation Review", en deze uiterlijk een week na het in deze te wijzen vonnis 
te verspreiden als losstaand persbericht, zonder verder commentaar, gericht aan alle 
geadresseerden van de "Disinformation Review" en aan de vaste ontvangers van 
persberichten van de EEAS en van de East Stratcom Taskforce; 

VI. Gedaagden ieder hoofdelijk veroordelen tot het betalen van een dwangsom van € 

20.000,- (twintig duizend Euro) voor elke (gedeeltelijke) overtreding/ niet-nakoming 
van de hiervoor onder I tot en met V gevorderde verboden/ geboden, en voor iedere 
dag dat die overtreding/ niet-nakoming voortduurt. 

VII. Gedaagden hoofdelijk te veroordelen in de kosten van deze procedure, geleden aan 
de zijde van eisers, daaronder begrepen de nakosten, alle kosten te vermeerderen met 
de wettelijke rente met ingang van 14 dagen na de datum van het in dezen te wijzen 
vonnis tot aan de dag der algehele voldoening. 

De kosten dezes zijn voor mij, deurwaarder, € t ' 

35 


