/ 7

. YODIS

PERSBERICHT

STICHTING VOBIS OVER PUBLICATIE DE
TELEGRAAF

Het bestuur van de Stichting Vobis neemt afstand van media-publicaties — met name in De
Telegraaf — waarin de heer Soerin Narain, directeur van de stichting, is beschuldigd van
grensoverschrijdend seksueel gedrag met minderjarigen. Het bestuur blijft onverkort achter
haar directeur staan.

Het bestuur van de stichting heeft uitvoerig met de heer Narain® gesproken en ook de
publicatie in De Telegraaf geanalyseerd. Op grond daarvan deelt het bestuur het volgende
mede:

De publicatie van 11 december 2017 in De Telegraaf, van de hand van verslaggever Wierd
Duk, kan de journalistieke toets der kritiek niet doorstaan. De publicatie is tendenticus van
toon, heeft een zeer beschuldigende kop die de lading niet dekt en lijkt als voornaamste doel
te hebben gehad om de heer Narain, in de aanloop naar een nominatie voor de Joke Smit-prijs
te beschadigen.

Het bestuur stelt vast dat de feitelijk beschuldigingen in de publicatie worden gedaan door
vier anonieme/geanonimiseerde bronnen en in twee gevallen zelfs ‘van horen zeggen’ zijn.
De vermeende incidenten dateren van jaren geleden. Drie van de vier (anonieme) bronnen in
het krantenartikel hebben hier nooit eerder melding van gemaakt of aangifte van gedaan. Het
is voor de heer Narain onmogelijk om zich hiertegen te verdedigen.

Het Telegraaf-artikel refereert aan een rechtszaak die in 2014 tegen de heer Narain is gevoerd.
Het bestuur stelt vast dat de heer Narain volledig is vrijgesproken in deze zaak en dat er door
het Openbaar Ministerie geen hoger beroep is aangetekend.

Het bestuur van de Stichting Vobis en haar directeur Soerin Narain kunnen zich niet aan de
indruk onttrekken dat de beschuldigingen en de lichtvaardige wijze waarop deze zijn
gepubliceerd zijn ingegeven door onzuivere motieven, die niets te maken hebben met
waarheidsvinding.

Het bestuur beoordeelt de Telegraaf-publicatie als onzorgvuldig en onrechtmatig jegens de
heer Narain. De heer Narain heeft een advocaat ingeschakeld die De Telegraaf inmiddels
heeft gesommeerd de publicatie te rectificeren. Eventueel zal ook een klacht worden
ingediend bij de Raad voor de Journalistiek tegen de krant en de redacteur.

/
Namens het bestuur van Stichting Vobis,

V£

Irshad Gobind, voorzitter.




